Krkonoše: Trutnov -> Liberec

Tour de Krkonoše 2017

Podle Labe to byla vloni jen placka a moc jsme se nesvezli. Proto byl letos jako cíl vybrán horský masiv místopisně zvaný Krkonoše, snad jste to někdy zaslechli. Kdo ne, tak je to asi 30 km severně od našich domovů.

Nakladl jsem na sebe úkol řešící otázku: „Dají se přejet Krkonoše poledníkovým směrem na kole?,“ a myslím, že jsem úkol splnil, odpověď tedy zní: "Dají!"

Je nasnadě, že tentokrát se kopečkům nevyhneme, ale překvapivě je to trasa, kde je to také hodně po rovině a také hodně z kopce (snad proto, že jsem s dovolením využil služeb tří lanovek). Projedeme všechna velká střediska, mimo Černé Hory a Benecka se podíváme do Úpy, Pece, Špindlu, Rokytnice, Harrachova a dokonce zvládneme i kousek Jizerských hor, to když přespíme v Bedřichově.

Naší maximálkou bude Hnědý vrch v Peci s výškou 1210 m.n.m. na který se však vyškrábeme pomocí lanovky, kterou pak využijeme ještě na Žalý ve Vrchlabí a v Rokytnici k Lovčence. Nejdelší stoupání bude asi na Pomezní Boudy, když budeme šlapat do kopce asi 20 km, ale s převýšením pouze 500 m, takže mi to vychází za 2,5%, což je sranda (humprechťák má tak 10-12 %).

Celkem to není ani 300 km a zvládneme to za pět dnů. Pojede nás celkem sedm (Ajka s Járou, Evička se Standou, já se Zuzankou a pilot doprovodného vozidla Karolínka), vyjedeme ze Sobotky v neděli 2.7. co nejdříve ráno a ve čtvrtek 6.7. navečer už budeme zase zpět doma. Díky státním svátkům to jsou letos jen dva pracovní dny.

2.7. Sobotka - Svoboda nad Úpou [92 km, převýšení 296 m, nastoupáno 1 198 m]

3.7. Svoboda nad Úpou - Pec pod Sněžkou [33 km, převýšení 532 m, nastoupáno 854 m]

Dnešní etapa bude nejkratší, vlastně je to do Pece jen pár kiláků, my si to ale vylepším výjezdem z 500 m.n.m v Úpě do 1050 m.n.m na hranici s Polskem na Pomezní boudy.
Hluboký zážitek v nás zanechá skoro 15% stoupání u Mamuta, ve kterém nás předjela tlupa mladých bikerů a můj zapomenutý batoh na Pomezkách, na což jsem přišel až pod Portážkami. Jarda se ale otočil, vyšlapal si to nahoru znovu a snad ani ne za půl hodiny byl zpátky i s batohem. Díky Jardo!

4.7. Pec pod Sněžkou - Rokytnice nad Jizerou [53 km, převýšení 695 m, nastoupáno 1 597 m]

Takže poprvé na lanovku, necháváme se vyvést na Hnědý vrch do výšky 1210 m.n.m. Jára si ale prý raději vyšlape na kole, že si užije až 30% stoupání na Pražskou boudu, to nevěděl, ovšem nahoře byl dřív jak my.
Společně pak sjíždíme k Lesní boudě a po zelené s mírným stoupáním dojíždíme pod Zadní Renerovky, kde odbočujeme na polní cyklostezku K18. Po ní sjedeme už po asfaltu k Hříběcím boudám. Přichází další mírné stoupání do Strážného následované sjezdem do Vrchlabí.
Podle Labe vyjíždíme k lanovce v Herlíkovicích a opět se necháváme vyvézt lanovkou, tentokrát na Žalý (1019 m.n.m.). Na Rovince si dáváme malé občerstvení a po cyklostezce K12 míříme na Horní Mísečky ze kterých se spouštíme opět po silnici do Míseček Dolních a po Vídeňské cestě (K1A) jedem až na rozcestí pod Dvoračkami, odkud nás vede zelená značka na Rezek.
Tam se ani nezastavíme, zvětšující se hlad nás žene dolů, do Rokytnice, do hotelu Helena.
Největším zážitkem je zjištění, že vnučka provozovatele pensionu Javor v Peci má jméno po naší oblíbené biatlonistce Kaize Makarainen, jejíž dres z Ruhpoldungu je na chatě k vidění.

5.7. Rokytnice nad Jizerou - Bedřichov [69 km, převýšení 384, nastoupáno 1 324 m]

I dnes začneme lanovkou, která nás vyveze až k Lovčence. Někteří z nás z přebytku sil po ránu překvapivě vyšlapou téměř 20% stoupání k Ručičkám (těch 300 m se to dá vydržet), odkud se již pohodlně svezeme až do Harrachova po Krakonošově cestě (původně plánovaná trasa pod Voseckou po Janečkově cestě mi byla většinou zamítnuta). Harrachovem raději projedeme po silnici až k nádraží (stoupání se většině zdálo nekonečné) a dále pak k polským hranicím na Mýtiny.
Odtud se dáváme Polskem vlevo a kolem Orle se dostáváme až na Karlovský most přes Jizeru, kde se vracíme do Čech. Kolem se stále honí mraky, ale nás déšť nedohnal, protože jsme se chytře schovali ve Staré pile na Jizerce, což jsme spojili s opravdu vydatným obědem. Hřebenovka nás po dešti dovádí na Smědavu a následně mírným stoupáním až na Knejpu.
Pak už následuje "kochací" okruh nad Hejnicemi a Raspenavou, abychom posléze dojeli až na Novou louku, kde jsme se schovali před menší bouřkou a skončili v pensionu Hela v Bedřichově.

6.7. Bedřichov - Sobotka [60 km, převýšení 535 m, nastoupáno 1 148 m]

Dnes to bude bez lanovky, však také pojedeme z výšky 779 m.n.m. (sedlo Maliníku nad Bedřichovem) do 240 m.n.m. pod Turnovem. Nejprve ale budeme muset projet Libercem kolem přehrady Harcov a Rochlice, cesta nás zavede i na běžkařský stadion Vesec, protáhneme se cyklostezkou podél dálnice do Hodkovic, abych poobědvali v naší oblíbené hospodě Pod kostelem.
S plnými žaludky si dáme výšlap na Landštejn, což není nic strašného, nově objeveným údolím Vazoveckého potoka dojedeme do Turnova a kolem Kosti se vrátíme zase domů.
Celkem jsme za pět dnů najeli 307 km, zdolali převýšení 2 444 m a nastoupali celkem 5 348 m (pokud by se odečetly lanovky, bylo by to 1 054 m méně).